zaterdag 28 juli 2007

De Vries 4e in puntenkoers, Michel Mulder en Roosenboom 6e op 200 m

Elma de Vries is vanavond vierde geworden in de 15 km puntenkoers op het EK weg. De Vries verzamelde steeds punten, maar zat in de eindsprint niet genoeg voorin om een podiumplaats te verwerven. Michel Mulder en Bianca Roosenboom eindigden beiden als zesde op de 200 meter. Net als vier dagen eerder op de piste waren de onderlinge verschillen bij de mannen uiterst klein, die bij de vrouwen iets groter. Ronald Mulder werd, eveneens met klein verschil, achtste.

Koen Verweij was in de 20 km puntenkoers bij de mannen de beste Nederlander op de 12e plek. Hij pakte 1 punt. Roy Boeve werd 17e, Ingmar Berga 21e. Het was in het sterke, op hoge snelheid rondrazende peloton uiterst moeilijk voorin te blijven en steeds mee te sprinten. Het lukte de Nederlanders ook niet echt als een team te rijden. Maar liefst vijftien verschillende rijders pakten punten. Bondscoach Desly Hill: "Dat geeft aan hoeveel rijders er aan elkaar gewaagd zijn en hoe hoog het niveau is." Zowel Koen Verweij als Ingmar Berga probeerden met enkele andere rijders te ontsnappen uit het peloton. Hun voorsprong duurde nooit lang. Berga: "Met wat meer geluk rijd je wel weg. Maar steeds als ik wat probeerde zaten er minstens twee op mijn nek, om me vervolgens op de streep voorbij te sprinten."
De Spanjaard Francisco Peula pakte de eerste gouden medaille voor zijn land. De Italiaan Matteo Polletti veroverde zijn derde zilveren plak dit toernooi. De Fransman Julien Sourisseau behaalde brons.

Ook bij de vrouwen zat een aantal rijdsters qua punten dicht bij elkaar. Mariska Huisman (19e) en Margo van de Merwe (22e) waren niet echt in staat Elma de Vries te helpen. De Vries: "Ik zat niet genoeg voorin in de eindsprint. Daar pakten een paar rijdsters nog belangrijke punten. Als mijn finish beter was geweest had ik wel een medaille gehad."
De Italiaanse Simona di Eugenio reed naar het goud, gevolgd door de Zwitserse Nadine Gloor en de Italiaanse Laura Lardani.

Michel Mulder over zijn 200 meter: "Hij liep goed, ik heb niets fout gedaan. Met mijn tijd zat ik minder dan tweetiende van goud vandaan, en ruim eentiende van brons."
Ronald Mulder: "We zitten er net als vorig jaar dichtbij, maar er valt nog veel te verbeteren. De start onder andere." Michel Mulder: "We geven het nog een jaar. Als we dan nog niet in de medailles rijden gaan we wellicht iets anders doen." De tijd van Michel was 17,362, ruim drietiende sneller dan 's middags in de voorronde. Ronalds tijd was 17,429, bijna drietiende sneller dan 's middags.
Bianca Roosenboom eindigde met haar tijd van 19,489 iets minder dan negentiende van de Italiaanse winnares Nicoletta Falcone. Roosenboom: "Ik verloor het in de tweede honderd meter. De eerste honderd waren goed. Ik had de twee na snelste start. Ik weet niet wat het is, ik zit niet goed of zo. Maar ik ben pas 17, ik hoop de komende jaren nog veel te verbeteren."

In de voorronde kwam Bianca Roosenboom in de tweede bocht bijna ten val. Ze verloor daarmee veel tijd en het was nog maar de vraag of ze zich bij de eerste twaalf zou klasseren, die 's avonds de finale zouden rijden. Daarom vroeg bondscoach Desly Hill de tweede Nederlandse, Margo van de Merwe, om zich in te houden, zodat zij in elk geval niet vóór Roosenboom zou eindigen, omdat die meer kans maakte op een medaille. Gelaten voldeed Van de Merwe aan het verzoek, zodat ze met haar tijd van 21,105 als 22e en twee na laatste eindigde. Van de Merwe: "Het is niet leuk om zo laag in de uitslag te staan, terwijl je veel beter kunt."

De winst op de sprint bij de mannen ging naar Luca Presti in een tijd van 17,180. De 27-jarige Italiaan veroverde daarmee zijn derde gouden medaille van dit toernooi, na het goud op de 500 en 1000 m op de piste. Het zilver ging naar de Duitser Matthias Schwierz in 17,201, het brons naar de Belg Wouter Hebbrecht in 17,258.
Bij de vrouwen was het erepodium geheel Italiaans. Nicoletta Falcone won in 18,551, Erika Zanetti werd tweede in 18,609 en Denise Traini derde in 18,857.

De 200 meter had kort na de start een bocht en een aantal meters later nog één, vervolgens een recht stuk tot aan de finish. Het wegparcours is een rondje van 525 meter met twee rechte stukken van ongeveer 200 meter en aan de uiteinden tamelijk scherpe bochten, waarvan één een U-bocht is. Speciaal voor het EK is het opnieuw geasfalteerd. Het parcours ligt rond een blok huizen in het dorpje Válega (omgeving Ovar) in the middle of nowhere. Derhalve loopt het ook niet storm met het aantal toeschouwers.Het weer is goed: overdag warm en zonnig, 's avonds koel.

Bron: www.skatebond.nl

Geen opmerkingen: