dinsdag 24 juli 2007

Koen Verweij maakt indruk met vierde plaats in punten-afvalkoers

Koen Verweij heeft maandagavond met de vierde plaats in de 10 km punten-afvalkoers laten zien dat hij rijp is voor de senioren op Europees niveau. De 16-jarige junior uit Alkmaar overleefde alle afvallingen en sprintte met de laatste vier om de medailles. Ook Mark Horsten deed het goed met de achtste plaats. Elma de Vries werd verdienstelijk zevende in de 10 km punten-afvalkoers bij de vrouwen.

"Ik had niet verwacht bij de eerste vijf te rijden en mee te sprinten in de finale," aldus Verweij. "Mijn doel was niet te hoeven afvallen, daar concentreerde ik me op. Ik ben hier eigenlijk om te knechten. Ik vind dit wel leuker dan het rijden bij de junioren, hoewel hier ook flink wordt geduwd en getrokken. De snelheid ligt hoger. Hoe harder het gaat, hoe beter voor mij."
De mannen cirkelden wederom met wereldrecordsnelheid over het snelle asfaltbaantje. De finalisten eindigden ruim binnen de 15 minuten en waren daarmee beduidend sneller dan de 15.10,63 die tot nu toe als snelste tijd gold, gereden op het WK in Zandvoorde in augustus 2002.

Mark Horsten (Haulerwijk) bleef evenals Verweij de hele race goed voorin, hoewel beiden zich niet bemoeiden met de strijd om de punten. Die ging tussen de Franse winnaar Yann Guyader (22 punten), de Italiaan Matteo Polletti (zilver met 14 punten) en de Spanjaard Francisco Cabello (brons met 11 punten). De Spanjaard zag zelfs nog kans met die hoge snelheid te ontsnappen, maar hij werd tot de orde geroepen door Guyader. Voor de Italianen was, op het zilver van Polletti na, geen dominerende rol weggelegd. De Deen Christian Hartz eindigde als vijfde.
Mark Horsten had op de achtste plaats eigenlijk nog niet hoeven afvallen, omdat er nog twee achter hem reden. De jury besloot hem toch bij wijze van deklassering op die plaats te zetten, omdat hij een andere rijder zou hebben gehinderd.

Elma de Vries (Haule) had vrede met de zevende plaats, achter de Belgische Hilde Goovaerts die zesde werd. De Vries: "Het ging zo enorm hard. Het was moeilijk positie te houden. Een duwtje en je zat zo weer drie plaatsen naar achteren." Toen een treintje van drie Françaises demarreerde, reed De Vries het gat dicht, waarna ze een aantal ronden nodig had om uit te rusten. Later moest ze nog een keer in de achtervolging. Het groepje dat toen nog over was, was flink uit elkaar getrokken.

Volgens sprinter Michel Mulder wordt er 'schandalig hard' gereden. Hij werd 's middags op de 300 meter tot zijn ontgoocheling 13e, ondanks zijn persoonlijke record van 25,103. "Ik had er geen moment rekening mee gehouden dat ik met een tijd van 25,1 niét in de finale zou staan. Mijn start was niet zo goed. Dan lig je er dus gelijk uit. Op dit niveau kun je je geen foutje meer veroorloven. Je moet eraan wennen met die snelheid om te gaan, als je nooit eerder zo hard hebt gereden, net als op een snelle ijsbaan."

Uitslagen:

www.mundopatin.com/portugal07, klik op 'on-line'.

www.patimportugal.net, klik op 'provas' en 'classificações', in de Engelse versie op 'events' en 'classifications'.

Bron: www.skatebond.nl

Geen opmerkingen: